Po utworzeniu WyĚźszej SzkoÄšÂy Rolniczej kontynuowano model ksztaÄšÂcenia studentów realizowany na Wydziale Rolnictwa Uniwersytetu WrocÄšÂawskiego od 1949 r. ByĚ to system dwustopniowy – inĚźynierski i magisterski. Mimo niekorzystnych warunków materialnych Uczelni pracownicy wkÄšÂadali wiele wysiÄšÂku, by utrzymaĂ odpowiedni poziom nauczania. Ministerstwo nakÄšÂadaÄšÂo jednak coraz wiĂÂksze obowiĂ zki, wprowadzajĂ c obligatoryjnie nowe przedmioty. W pierwszej poÄšÂowie lat 50. doszÄšÂo do ponad 40-godzinnego obciĂ Ěźenia tygodniowego studentów. Taka sytuacja nie mobilizowaÄšÂa mÄšÂodzieĚźy do poszerzenia wiedzy. TakĚźe sytuacja polityczna i ekonomiczna w kraju nie zachĂÂcaÄšÂa do lepszej nauki w szkoÄšÂach ÄšÂrednich, co powodowaÄšÂo, Ěźe kandydaci na studia byli sÄšÂabiej przygotowani, a ich liczba malaÄšÂa.
WydziaĚ postulowaĚ koniecznoÄšÂĂ zmian w dydaktyce, a szczególnie domagaĚ siĂ zmniejszenia obciĂ Ěźenia studentów. Ministerstwo zareagowaÄšÂo na to przedÄšÂuĚźeniem studiów inĚźynierskich z 3,5 roku do 4 lat.
Wydarzenia polityczne w 1956 r. wniosÄšÂy wiele zmian w pracach i organizacji WydziaÄšÂu. Zniesiono wówczas katedry o zabarwieniu ideologicznym i politycznym. WÄšÂadze WydziaÄšÂu nie byÄšÂy juĚź mianowane, ale wybierane przez samodzielnych pracowników nauki. KatedrĂ uznano za podstawowĂ komórkĂ organizacyjnĂ .
Liczba kandydatów na WydziaĚ Rolniczy w drugiej poÄšÂowie lat 50. utrzymywaÄšÂa siĂ wciĂ Ěź na niskim poziomie. Z powodu coraz sÄšÂabszej rekrutacji mÄšÂodzieĚźy na studia rolnicze zawieszono w 1958 r. przyjĂÂcia na WydziaĚ Zootechniczny. W zwiĂ zku z tym obowiĂ zki organizacji studiów przejĂ Ě WydziaĚ Rolniczy. Rada WydziaÄšÂu Rolniczego z przedstawicielami WydziaÄšÂu Zootechnicznego ustaliÄšÂa, Ěźe prowadzone bĂÂdĂ 4 kierunki specjalizacji magisterskich:
• produkcja roÄšÂlinna,
• produkcja zwierzĂÂca,
• ochrona roÄšÂlin,
• ekonomika rolnictwa.
Ministerstwo poleciÄšÂo uczelniom rolniczym opracowanie i wprowadzenie do dydaktyki nowego planu studiów, który daÄšÂby moĚźliwoÄšÂĂ dobrego przygotowania wysoko kwalifikowanej kadry na kierownicze stanowiska w PaÄšÂstwowych Gospodarstwach Rolnych, Rolniczych SpóÄšÂdzielniach Produkcyjnych, w sÄšÂuĚźbie doradczej itp. Celem tego byÄšÂo, aby absolwenci opanowali wiedzĂ dotyczĂ cĂ caÄšÂoksztaÄšÂtu produkcji rolniczej, opartĂ na znajomoÄšÂci przyrodniczych podstaw. Od 1958 r. w nowym planie studiów rolniczych procentowy udziaĚ poszczególnych grup przedmiotów ksztaÄšÂtowaĚ siĂ nastĂÂpujĂ co:
• ogólnoksztaÄšÂcĂ ce i poznawcze – 7,8%,
• podstawowe i ogólnokierunkowe – 45,4%,
• zawodowe i specjalizacyjne – 46,8%.
W stosunku do poprzedniego planu zwiĂÂkszono udziaĚ przedmiotów dajĂ cych solidnĂ wiedzĂ przyrodniczĂ , kosztem przedmiotów zawodowych. GÄšÂównĂ troskĂ w dy daktyce byÄšÂo poprawienie sprawnoÄšÂci nauczania, bowiem w latach 1956–1961 studia koÄšÂczyÄšÂo w terminie tylko 36–49% studentów. Przyczyny takiego stanu rzeczy upatrywano w niskim poziomie nauczania w szkoÄšÂach ÄšÂrednich.
W 1965 r. decyzjĂ Ministerstwa na wydziaÄšÂach rolniczych zostaÄšÂy wprowadzone studia dwustopniowe: inĚźynierskie – 4-letnie i magisterskie 5-letnie. ZróĚźnicowanie programów nauczania zwane bifurkacjĂ rozpoczynaÄšÂo siĂ od III lub IV roku. Studia inĚźynierskie koÄšÂczyÄšÂy siĂ egzaminem, którego nie zdawali magistranci rozpoczynajĂ cy przygotowanie pracy magisterskiej. Zainteresowanie studiami rolniczymi wzrosÄšÂo w latach 60., zwÄšÂaszcza w drugiej ich poÄšÂowie. W 1961 r. studiowaÄšÂo na Wydziale Rolniczym 397 osób, a w roku 1966 – 637 osób. WynikaÄšÂo to ze zwiĂÂkszonego zainteresowania produkcjĂ rolniczĂ ; ponadto na studia zgÄšÂaszaÄšÂa siĂ mÄšÂodzieĚź z wyĚźu demograficznego.
Uruchomiono zatem na Wydziale Rolniczym dwa nowe kierunki:
• mechanizacja rolnictwa (1967),
• technologia ĚźywnoÄšÂci (1973)
oraz 1 specjalizacjĂÂ:
• ekonomikĂÂ rolnictwa (1972)
W latach 70. szybko wzrastaĚ limit przyjĂÂĂ na wszystkie kierunki WydziaÄšÂu Rolniczego (np. z 210 w 1970 r. do 410 w 1977 r.). ChĂÂtnych na te studia byÄšÂo 3–4 razy wiĂÂcej.
W 1970 r. zniesiono praktykĂ semestralnĂ na rzecz poszerzenia niektórych przedmiotów (dydaktyka zwiĂÂkszyÄšÂa siĂ o 100 godz.), ale efekt tego byĚ mierny, bowiem skrócono czas trwania letnich semestrów do 14 tygodni.
W procesie ksztaÄšÂcenia poszukiwano stale skutecznych sposobów dobrego przygotowania inĚźynierów i magistrów rolnictwa do peÄšÂnienia kierowniczych funkcji w przedsiĂÂbiorstwach i róĚźnych instytucjach obsÄšÂugujĂ cych tĂ dziedzinĂ gospodarki. W 1973 r. przywrócono znowu jednolite studia magisterskie, ale czas ich trwania skrócono o 1 semestr, czyli do 4,5 roku.
W latach 80. zainteresowanie studiami rolniczymi malaÄšÂo. WzrosÄšÂo zaĚ bardzo wyraÄšĹnie w roku 1991, gdy zaczĂÂto przyjmowaĂ na kierunek rolniczy bez egzaminu, a na podstawie konkursu ÄšÂwiadectw maturalnych. Ponadto uruchomiano sukcesywnie nowe kierunki studiów: w 1994 r. – ochronĂ ĚÂrodowiska, w 1999 r. – zarzĂ dzanie i marketing, w 2001 r. – ogrodnictwo, w 2005 r. – ekonomiĂÂ, a w roku 2010 – zarzĂ dzanie i inĚźynieriĂ produkcji.
W roku 2002 zgodnie z przyjĂÂtym ksztaÄšÂceniem w systemie boloÄšÂskim na Wydziale wdroĚźono nauczanie w systemie dwustopniowym: 7-semestralne studia I stopnia oraz 3-semestralne studia II stopnia. Na studiach niestacjonarnych czas ksztaÄšÂcenia wynosi odpowiednio 8 semestrów w odniesieniu do studiów I stopnia i 3 semestry w przypadku studiów II stopnia.
Na kierunku ekonomia, na którym absolwenci studiów I stopnia uzyskujĂ tytuĚ zawodowy licencjata – okres ksztaÄšÂcenia trwa 6 semestrów, a II stopnia, po którym uzyskujĂ tytuĚ zawodowy magistra – 4 semestry. Okres ksztaÄšÂcenia na tym kierunku jest jednakowy dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych.
W 2009 r. WydziaĚ wystĂ piĚ z inicjatywĂ powoÄšÂania szóstego kierunku – zarzĂ dzanie i inĚźynieria produkcji. Finansowanie nowego kierunku odbywa siĂ ze ÄšÂrodków UE.
W 2010 r. na Wydziale ksztaÄšÂciÄšÂo siĂ prawie 3 000 studentów (ÄšÂĂ cznie na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych) na 6 kierunkach:
- rolnictwo – studia I i II stopnia ze specjalnoÄšÂciami agronomia i agroturystyka,
- ochrona ÄšÂrodowiska – studia I i II stopnia ze specjalnoÄšÂciami ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, ekologia i ochrona wód,
- technika rolnicza i leÄšÂna – studia I i II stopnia ze specjalnoÄšÂciami technika rolnicza i inĚźynieria rolno-spoĚźywcza,
- ogrodnictwo – studia I i II stopnia ze specjalnoÄšÂciami produkcja ogrodnicza i ksztaÄšÂtowanie terenów zieleni,
- ekonomia – studia I i II stopnia ze specjalnoÄšÂciĂ ekonomika gospodarki ĚźywnoÄšÂciowej,
- zarzĂ dzanie i inĚźynieria produkcji – studia I stopnia ze specjalnoÄšÂciami inzynieria produkcji rolniczej oraz zarzĂ dzanie i organizacja produkcji.
Zgodnie z Procesem BoloÄšÂskim WydziaĚ realizuje równieĚź III poziom ksztaÄšÂcenia – studia doktoranckie.
Ten stopieĚ ksztaÄšÂcenia kadry naukowej rozpoczĂ Ě siĂ na Wydziale Rolniczym juĚź w 1956 r. ByĚ to poczĂ tkowo system ksztaÄšÂcenia narzucony odgórnie przez Ministerstwo jako aspirantura przygotowujĂ ca do uzyskania stopnia kandydata nauk. FormĂ tĂ przyjĂÂto w polskich warunkach niechĂÂtnie. Ustawa z 5 listopada 1958 r. przywróciÄšÂa stopieĚ doktora. To spowodowaÄšÂo, Ěźe pojawiÄšÂy siĂ propozycje tworzenia studiów doktoranckich jako alternatywnego sposobu uzupeÄšÂnienia kadry naukowej na uczel niach i w instytutach resortowych. Na Wydziale Rolniczym prowadzone byÄšÂy studia doktoranckie z zakresu polowej produkcji roÄšÂlinnej, w których braÄšÂy udziaĚ katedry: Ogólnej Uprawy Roli i RoÄšÂlin, SzczegóÄšÂowej Uprawy RoÄšÂlin i Chemii Rolniczej.
W 1994 r. Rada WydziaÄšÂu powoÄšÂaÄšÂa stacjonarne i niestacjonarne zaoczne studia doktoranckie, na których w 2000 r. ksztaÄšÂciÄšÂo siĂ 58 doktorantów.
Od roku 2001 na Wydziale funkcjonujĂ wyÄšÂĂ cznie stacjonarne studia doktoranckie, na które do 2010 r. przyjĂÂto 127 osób, przy czym z zakresu agronomii 98 osób, a inĚźynierii rolniczej 24 osoby. W roku 2008 Rada WydziaÄšÂu uzyskaÄšÂa zgodĂ na nadawanie stopnia naukowego doktora w zakresie ogrodnictwa i od tej pory w tym zakresie ksztaÄšÂci siĂ 5 osób.