Jesteś w: JEDNOSTKI I ORGANIZACJE > ADMINISTRACJA > ADMINISTRACJA
ADMINISTRACJA

Proces organizacji administracji uczelnianej rozpoczął się wraz z powstaniem w 1951 r. Wyższej Szkoły Rolniczej we Wrocławiu. Pierwszym dyrektorem administracyjnym Wyższej Szkoły Rolniczej został mgr Marek Urban. Siedzibą Rektoratu i administracji Uczelni od czerwca 1952 r. był budynek przy ul. Bartla 6.

Pierwszymi jednostkami organizacyjnymi administracji były: Rektorat, Kwestura,  działy: Osobowy, Organizacji i Toku Studiów oraz Administracyjno-Gospodarczy. Administracja Uczelni w 1951 r. liczyła 56 pracowników administracyjno-ekonomicznych i 113 pracowników obsługi. Sekretariat Rektora prowadziła Leokadia Lis, Działem Osobowym kierował lek. wet. Waldemar Wasiukiewicz, Kwesturą J. Storińska, Działem Organizacji i Toku Studiów Anna Bukowska, a Działem Administracyjno-Gospodarczym – Edward Wardęga.

Z czasem powstały nowe jednostki naukowo-dydaktyczne, zwiększała się liczba studentów, pracowników i baza lokalowa. Na wniosek dyrektora administracyjnego mgr. Józefa Trzęsickiego rektor powołał nowe jednostki administracji uczelnianej. Powstał wówczas Dział Głównego Mechanika, Zespół Domów Studenckich, Dział Zaopatrzenia. Utworzono teĚź stanowisko inĚźyniera do spraw aparatury naukowej, które objął mgr Eligiusz Roszyk.

W 1959 r. powstał Zespół Gospodarstw Pomocniczych z własną administracją ekonomiczno-finansową, warsztatami mechanicznymi, laboratorium filmowo-fotograficznym. Kierownikiem Zespołu został Stanisław Bojko, a głównym księgowym Irena Traczewska. W 1971 r. zespół zmienił nazwę na „Zakład Doświadczalny Typ D”.

W 1959 r. w miejsce Działu Organizacji i Toku Studiów, którym kierowała Anna Bukowska, powstał Dział Nauczania, którego kierownictwo objęła Stanisława Bauman, następnie kierownikiem została Irena Zych. Dotychczasowy kierownik – Anna Bukowska – objęła stanowisko sekretarza rektora i kierownika sekretariatu. W tym samym roku z Rektoratu został wyodrębniony Dział Nauki, w którym kierownictwo powierzono mgr Leokadii Szymańskiej. Z Działu Osobowego kierowanego przez Jadwigę Szymską wyodrębniła się Samodzielna Sekcja Socjalna, która przejęła nadzór nad Ośrodkiem Wczasowym w Dąbkach i Kolonijnym w Taszowie, a takĚźe zajęła się realizacją rosnących zadań socjalnych.

W 1961 r. Zarządzeniem Ministerstwa Szkół WyĚźszych został powołany Ośrodek Postępu Technicznego z zadaniem współpracy z podmiotami gospodarczymi i społecznymi reprezentującymi potrzeby profilaktyki rolnej. Kierownikiem Ośrodka został prof. dr hab. Józef DzieĚźyc. W 1967 r. Ośrodek przekształcono w Zakład Upowszechniania Postępu  w Rolnictwie.

Decyzją Ministerstwa w 1966 r. powołano Pracownię Pomocy Naukowo-Dydaktycznych. Kierownictwo jednostki powierzono adiunktowi dr. Józefowi Wasilewskiemu, który zorganizował równieĚź poligrafię offsetową. W 1993 r. Zakład uległ likwidacji, a jego zadania przejął Dział Aparatury Naukowej.

W celu zaspokojenia potrzeb w zakresie bieżących remontów i konserwacji powstały Warsztaty Mechaniczne, przekształcone następnie w Dział Konserwacji i Napraw. Zorganizowano równieĚź własną grupę remontowo-budowlaną, początkowo przy Dyrekcji Rolniczych Zakładów Doświadczalnych, następnie na jej bazie powstał Zakład Remontowo-Budowlany z siedzibą przy ul. Ěżeromskiego. Pracownia Projektowo-Kosztorysowa, ze względów ekonomicznych, na początku lat osiemdziesiątych uległa likwidacji. W 1965 r. w miejsce Działu Głównego Mechanika utworzono Dział Techniczny, wzmocniony w następnych latach Samodzielną Sekcją Nadzoru Technicznego, obecnie funkcję kierownika pełni inĚź. Janina Wróblewska. W 1965 r. zostało utworzone stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony PrzeciwpoĚźarowej.

W 1969 r. na sekretarza rektora i kierownika sekretariatu powołana została Henryka Zychla. Natomiast kierownikiem Klubu Pracowniczego została Teresa Słaby, prowadząc bibliotekę klubową oraz działalność socjalno-kulturalną. Powstały równieĚź: Biuro Ochrony Patentowej, Komórka Kontroli Wewnętrznej, Komórka do Spraw Likwidacji, Komórka do Spraw Obronnych. Z działu Administracyjno-Gospodarczego wyodrębnił się Dział Transportu. Powstały równieĚź Dział Inwentaryzacji, pierwszym kierownikiem był Henryk Rawski, oraz Archiwum – z kierownikiem Marią Sieniutą.

W 1972 r. z Działu Nauki wydzielona została Sekcja Współpracy z Zagranicą, a od 1996 r. – Dział Współpracy z Zagranicą. W 1973 r. z Sekcji Aparatury Naukowej powstał Dział Aparatury Naukowej.

W miejsce Zespołu Domów Studenckich został powołany Dział Spraw Studenckich – z kierownikiem dr Danutą Urbańską.

W 1974 r. powołano Biuro Prawne. W 1987 r. w Kwesturze powstały działy.

Lata dziewięćdziesiąte to okres komputeryzacji stanowisk pracy w całej administracji i zmiany organizacji pracy. Powołany został Dział Kadr i Spraw Socjalnych.

Powstał Dział Innowacji, WdroĚźeń i Kształcenia Ustawicznego (kierownik mgr Kazimierz Gidziński). W związku z ustawą o zamówieniach publicznych utworzono stanowisko do spraw zamówień publicznych, a w roku 2000 powstało Biuro Zamówień Publicznych  i Umów.

W minionym 60-leciu dyrektorami administracyjnymi byli: inĚź. Augustyn Marek Urban (1952–1955), mgr Józef Trzęsicki (1955–1959), Stanisław Bojko (1959–1964), mgr Mieczysław Nowak (1964–1967), mgr inĚź. Henryk Brylewski (1967–1974), mgr Bolesław Kuczyński (1974–1980), natomiast od 1981 r. dyrektorem administracyjnym pozostaje mgr Marian Rybarczyk. Finansami Uczelni kierowali kwestorzy: J. Stroińska, Michał Jacyk, mgr Cezary Jakubaszko, Józef Ruszkowski, Helena Dobrzańska, Anna Grajnert, mgr Marian Kaliszczak, Piotr Chudzicki, mgr Teodor Wiktorowicz, Henryk Jarocki, mgr ́ucja Percak. Obecnie stanowisko kwestora pełni mgr Urszula Paszkowska-Szczerba.

Obsługę studentów zapewniają dziekanaty. W minionym okresie na poszczególnych wydziałach dziekanatami kierowały: na Wydziale Biologii i Hodowli Zwierząt – Helena KoĚźuchowska (1951–1975), a od 1975 r. – mgr ElĚźbieta Jędrzejewska; na Wydziale InĚźynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji – Władysława Hayny (1951–1969), mgr Małgorzata Rybarska (1969–1986), Urszula Giecewicz (1986–1998), a od 1998 r. – mgr inĚź. Irena Czarkowska; na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej – Jan Szymański (1945–1951), Alina GiĚźycka (1951–1952), Janina Kopeć (1952–1969), Kazimiera Karst (1969–1986), mgr inĚź. Halina Pruchnik (1986–2009), a od 2009 – mgr BoĚźena Doszyń; na Wydziale Nauk o Ěżywności –  inĚź. Lili Piskorska (1977–1995), a od 1995 r. mgr inĚź. GraĚźyna Sosicka; na Wydziale Rolniczym (obecnie Przyrodniczo-Technologicznym) – Ewa ChoĚźko (1945–1946), Józefa Pietruszko (1946–1953), Leon Lewczuk (1953–1968), Ludwika Petryńska (1969–1983), inĚź. Helena Zawadzka (1983–1989), mgr GraĚźyna Duraj-Staniewska (1990–2008), a od 2008 – mgr Anna Puzio.

Na Uczelni działają jednostki organizacyjne administracji:

1. Archiwum – kierownik BoĚźena Majer,

2. Biuro do spraw Rolniczych Zakładów Doświadczalnych i Zarządzania Nieruchomościami – dyrektor mgr inĚź. Zbigniew Rogula (Biuro powstało w 2010 r. w miejsce samodzielnego stanowiska ds. RZD),

3. Biuro Informacji i Promocji Uczelni – dyrektor mgr Maria Wanke-Jerie,

4. Biuro Organizacyjno-Prawne ( w 2010 r. przekształcone z Biura Prawnego) – Biurem  kieruje radca prawny mgr Marianna Stałowska-Bryl,

5. Biuro Projektów i Funduszy Unii Europejskiej – dyrektor mgr inĚź. Bartłomiej Wojdyło (Biuro powstało w celu pomocy w przygotowywaniu i realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w roku 2007, po przekształceniu Działu Innowacji WdroĚźeń i Promocji Absolwentów),

6. Biuro Rzecznika Patentowego (powstało w 2010 r.) – rzecznik patentowy mgr inĚź. 6. Stanisław Mączka

7. Biuro Zamówień Publicznych i Umów – powstało w roku 2000 w celu prowadzenia spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych przez Uczelnię (w latach 2000–2006 kierownikiem była Krystyna Kaczorowska), od 2006 r. Biurem kieruje mgr Marcin Makowski,

8. Dział Aparatury i Pomocy Dydaktycznych – kierownikiem do czerwca 2011 r. był mgr 8. inĚź. Władysław Szydełko, a od lipca 2011 r. Działem kieruje mgr inĚź. Ryszard Graf,

9. Dział Gospodarczy – kierownik mgr Anna Kutnik (do 2009 r. Działem kierowała mgr Jadwiga Głogowska),

10. Dział Inwentaryzacji – kierownik mgr Jolanta Ziętek

11.Dział Kadr i Spraw Socjalnych – dyrektor mgr Anna Dzięcioł-Solecka

12. Dział Konserwacji i Napraw – kierownik dr inĚź. Maciej Charkiewicz

13. Dział Nauki – kierownik mgr Teresa Orlewska

14. Dział Organizacji Studiów – kierownik Małgorzata Faron

15. Dział Spraw Studenckich – dyrektor mgr Kazimiera Anioł

16. Dział Techniczny – kierownik mgr inĚź. Ryszard Budzowski

17. Dział Transportu – kierownik Bogdan Soldak

18. Dział Współpracy z Zagranicą – kierownik mgr Halina Wilczyńska

19. Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy – kierownik mgr inĚź. Urszula Roszyk

20. Kancelaria Ogólna

21. Kancelaria Rektora z rzecznikiem prasowym mgr Małgorzatą Wanke-Jakubowską  od 2010 r., wcześniej był to Sekretariat Rektora, którym kierowała Henryka Zychla

22. Kwestura:

a) Dział Księgowości Finansowej – kierownik mgr Wioletta Fałowska,

b) Dział Księgowości Materiałowej – kierownik Zofia Karpowicz,

c) Dział Księgowości Ogólnej – kierownik Wanda Gregorczyk

d) Dział Płac i Świadczeń Społecznych – kierownik Urszula Kubicka

23. Samodzielna Sekcja ds. Innowacji i Promocji Absolwentów – kierownik mgr inĚź. Kazimierz Gidziński (sekcja została utworzona w roku 2007, po przekształceniu Działu Innowacji WdroĚźeń i Promocji Absolwentów),

24. Samodzielna Sekcja Nadzoru Technicznego

25. Samodzielna Sekcja Zaopatrzenia i Gospodarki Materiałowej – kierownik Zbigniew Podolski,

26. Zespół ds. Likwidacji

27. Zespół ds. Obronnych – kierownik mgr Stanisław Powalski

28. Kancelaria Tajna – kierownik Jolanta Sójka 
29. Administrator Bezpieczeństwa Informacji – Jolanta Sójka (do 2010 r. mgr Ewa Majchrowska),

30. Arboretum – mgr inĚź. Maria Krupska

31. Centrum Kształcenia Ustawicznego – kierownik dr inĚź. Anna Ogły

32. Centrum Sieci Komputerowych – dyrektor mgr Piotr Władysław Sawicki

33. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego – dyrektor dr Ewa Jaworska

Funkcjonują równieĚź następujące samodzielne stanowiska:

  • ds. Analiz Ekonomicznych – mgr Joanna Bednarz (od roku 2000, poprzednio na stanowisku tym pracowała inĚź. Krystyna Borkowska),
  • ds. Monitoringu i Ewaluacji – mgr Dagmara Kaleta (stanowisko powstało w roku ),
  • ds. Ochrony PrzeciwpoĚźarowej – mgr Jan Bedorf (do roku 2007 – Walenty Kubrak),
  • Główny Energetyk – mgr inĚź. Jerzy Lewko (od 2010 r., poprzednio inĚź. Michał Hryckiewicz),
  • Audytor Wewnętrzny – mgr ElĚźbieta ́okuciejewska (od roku 2003)
  • Samodzielne stanowisko ds. Funduszy Unii Europejskiej – powstało w roku 2000 w celu koordynowania wszelkich działań w zakresie spraw finansowo-księgowych realizowanych na Uczelni projektów finansowanych ze środków Funduszy Unii Europejskiej (w tym funduszy strukturalnych i Programów Ramowych Inicjatyw Wspólnotowych).