Proces organizacji administracji uczelnianej rozpoczĂ Ě siĂ wraz z powstaniem w 1951 r. WyĚźszej SzkoÄšÂy Rolniczej we WrocÄšÂawiu. Pierwszym dyrektorem administracyjnym WyĚźszej SzkoÄšÂy Rolniczej zostaĚ mgr Marek Urban. SiedzibĂ Rektoratu i administracji Uczelni od czerwca 1952 r. byĚ budynek przy ul. Bartla 6.
Pierwszymi jednostkami organizacyjnymi administracji byÄšÂy: Rektorat, Kwestura, dziaÄšÂy: Osobowy, Organizacji i Toku Studiów oraz Administracyjno-Gospodarczy. Administracja Uczelni w 1951 r. liczyÄšÂa 56 pracowników administracyjno-ekonomicznych i 113 pracowników obsÄšÂugi. Sekretariat Rektora prowadziÄšÂa Leokadia Lis, DziaÄšÂem Osobowym kierowaĚ lek. wet. Waldemar Wasiukiewicz, KwesturĂ J. StoriÄšÂska, DziaÄšÂem Organizacji i Toku Studiów Anna Bukowska, a DziaÄšÂem Administracyjno-Gospodarczym – Edward WardĂÂga.
Z czasem powstaÄšÂy nowe jednostki naukowo-dydaktyczne, zwiĂÂkszaÄšÂa siĂ liczba studentów, pracowników i baza lokalowa. Na wniosek dyrektora administracyjnego mgr. Józefa TrzĂÂsickiego rektor powoÄšÂaĚ nowe jednostki administracji uczelnianej. PowstaĚ wówczas DziaĚ GÄšÂównego Mechanika, ZespóĚ Domów Studenckich, DziaĚ Zaopatrzenia. Utworzono teĚź stanowisko inĚźyniera do spraw aparatury naukowej, które objĂ Ě mgr Eligiusz Roszyk.
W 1959 r. powstaĚ ZespóĚ Gospodarstw Pomocniczych z wÄšÂasnĂ administracjĂ ekonomiczno-finansowĂ , warsztatami mechanicznymi, laboratorium filmowo-fotograficznym. Kierownikiem ZespoÄšÂu zostaĚ StanisÄšÂaw Bojko, a gÄšÂównym ksiĂÂgowym Irena Traczewska. W 1971 r. zespóĚ zmieniĚ nazwĂ na „ZakÄšÂad DoÄšÂwiadczalny Typ D”.
W 1959 r. w miejsce DziaÄšÂu Organizacji i Toku Studiów, którym kierowaÄšÂa Anna Bukowska, powstaĚ DziaĚ Nauczania, którego kierownictwo objĂÂÄšÂa StanisÄšÂawa Bauman, nastĂÂpnie kierownikiem zostaÄšÂa Irena Zych. Dotychczasowy kierownik – Anna Bukowska – objĂÂÄšÂa stanowisko sekretarza rektora i kierownika sekretariatu. W tym samym roku z Rektoratu zostaĚ wyodrĂÂbniony DziaĚ Nauki, w którym kierownictwo powierzono mgr Leokadii SzymaÄšÂskiej. Z DziaÄšÂu Osobowego kierowanego przez JadwigĂ SzymskĂ wyodrĂÂbniÄšÂa siĂ Samodzielna Sekcja Socjalna, która przejĂÂÄšÂa nadzór nad OÄšÂrodkiem Wczasowym w DĂ bkach i Kolonijnym w Taszowie, a takĚźe zajĂÂÄšÂa siĂ realizacjĂ rosnĂ cych zadaĚ socjalnych.
W 1961 r. ZarzĂ dzeniem Ministerstwa SzkóĚ WyĚźszych zostaĚ powoÄšÂany OÄšÂrodek PostĂÂpu Technicznego z zadaniem wspóÄšÂpracy z podmiotami gospodarczymi i spoÄšÂecznymi reprezentujĂ cymi potrzeby profilaktyki rolnej. Kierownikiem OÄšÂrodka zostaĚ prof. dr hab. Józef DzieĚźyc. W 1967 r. OÄšÂrodek przeksztaÄšÂcono w ZakÄšÂad Upowszechniania PostĂÂpu w Rolnictwie.
DecyzjĂ Ministerstwa w 1966 r. powoÄšÂano PracowniĂ Pomocy Naukowo-Dydaktycznych. Kierownictwo jednostki powierzono adiunktowi dr. Józefowi Wasilewskiemu, który zorganizowaĚ równieĚź poligrafiĂ offsetowĂ . W 1993 r. ZakÄšÂad ulegĚ likwidacji, a jego zadania przejĂ Ě DziaĚ Aparatury Naukowej.
W celu zaspokojenia potrzeb w zakresie bie̟àcych remontów i konserwacji powstaÄšÂy Warsztaty Mechaniczne, przeksztaÄšÂcone nastĂÂpnie w DziaĚ Konserwacji i Napraw. Zorganizowano równieĚź wÄšÂasnĂ grupĂ remontowo-budowlanĂ , poczĂ tkowo przy Dyrekcji Rolniczych ZakÄšÂadów DoÄšÂwiadczalnych, nastĂÂpnie na jej bazie powstaĚ ZakÄšÂad Remontowo-Budowlany z siedzibĂ przy ul. Ěżeromskiego. Pracownia Projektowo-Kosztorysowa, ze wzglĂÂdów ekonomicznych, na poczĂ tku lat osiemdziesiĂ tych ulegÄšÂa likwidacji. W 1965 r. w miejsce DziaÄšÂu GÄšÂównego Mechanika utworzono DziaĚ Techniczny, wzmocniony w nastĂÂpnych latach SamodzielnĂ SekcjĂ Nadzoru Technicznego, obecnie funkcjĂ kierownika peÄšÂni inĚź. Janina Wróblewska. W 1965 r. zostaÄšÂo utworzone stanowisko do spraw BezpieczeÄšÂstwa i Higieny Pracy oraz Ochrony PrzeciwpoĚźarowej.
W 1969 r. na sekretarza rektora i kierownika sekretariatu powoÄšÂana zostaÄšÂa Henryka Zychla. Natomiast kierownikiem Klubu Pracowniczego zostaÄšÂa Teresa SÄšÂaby, prowadzĂ c bibliotekĂ klubowĂ oraz dziaÄšÂalnoÄšÂĂ socjalno-kulturalnĂ . PowstaÄšÂy równieĚź: Biuro Ochrony Patentowej, Komórka Kontroli WewnĂÂtrznej, Komórka do Spraw Likwidacji, Komórka do Spraw Obronnych. Z dziaÄšÂu Administracyjno-Gospodarczego wyodrĂÂbniĚ siĂ DziaĚ Transportu. PowstaÄšÂy równieĚź DziaĚ Inwentaryzacji, pierwszym kierownikiem byĚ Henryk Rawski, oraz Archiwum – z kierownikiem MariĂ SieniutĂ .
W 1972 r. z DziaÄšÂu Nauki wydzielona zostaÄšÂa Sekcja WspóÄšÂpracy z ZagranicĂ , a od 1996 r. – DziaĚ WspóÄšÂpracy z ZagranicĂ . W 1973 r. z Sekcji Aparatury Naukowej powstaĚ DziaĚ Aparatury Naukowej.
W miejsce ZespoÄšÂu Domów Studenckich zostaĚ powoÄšÂany DziaĚ Spraw Studenckich – z kierownikiem dr DanutĂ UrbaÄšÂskĂ .
W 1974 r. powoÄšÂano Biuro Prawne. W 1987 r. w Kwesturze powstaÄšÂy dziaÄšÂy.
Lata dziewiĂÂĂÂdziesiĂ te to okres komputeryzacji stanowisk pracy w caÄšÂej administracji i zmiany organizacji pracy. PowoÄšÂany zostaĚ DziaĚ Kadr i Spraw Socjalnych.
PowstaĚ DziaĚ Innowacji, WdroĚźeĚ i KsztaÄšÂcenia Ustawicznego (kierownik mgr Kazimierz GidziÄšÂski). W zwiĂ zku z ustawĂ o zamówieniach publicznych utworzono stanowisko do spraw zamówieĚ publicznych, a w roku 2000 powstaÄšÂo Biuro ZamówieĚ Publicznych i Umów.
W minionym 60-leciu dyrektorami administracyjnymi byli: inĚź. Augustyn Marek Urban (1952–1955), mgr Józef TrzĂÂsicki (1955–1959), StanisÄšÂaw Bojko (1959–1964), mgr MieczysÄšÂaw Nowak (1964–1967), mgr inĚź. Henryk Brylewski (1967–1974), mgr BolesÄšÂaw KuczyÄšÂski (1974–1980), natomiast od 1981 r. dyrektorem administracyjnym pozostaje mgr Marian Rybarczyk. Finansami Uczelni kierowali kwestorzy: J. StroiÄšÂska, MichaĚ Jacyk, mgr Cezary Jakubaszko, Józef Ruszkowski, Helena DobrzaÄšÂska, Anna Grajnert, mgr Marian Kaliszczak, Piotr Chudzicki, mgr Teodor Wiktorowicz, Henryk Jarocki, mgr ÄšÂucja Percak. Obecnie stanowisko kwestora peÄšÂni mgr Urszula Paszkowska-Szczerba.
ObsÄšÂugĂ studentów zapewniajĂ dziekanaty. W minionym okresie na poszczególnych wydziaÄšÂach dziekanatami kierowaÄšÂy: na Wydziale Biologii i Hodowli ZwierzĂ t – Helena KoĚźuchowska (1951–1975), a od 1975 r. – mgr ElĚźbieta JĂÂdrzejewska; na Wydziale InĚźynierii KsztaÄšÂtowania ÄšÂrodowiska i Geodezji – WÄšÂadysÄšÂawa Hayny (1951–1969), mgr MaÄšÂgorzata Rybarska (1969–1986), Urszula Giecewicz (1986–1998), a od 1998 r. – mgr inĚź. Irena Czarkowska; na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej – Jan SzymaÄšÂski (1945–1951), Alina GiĚźycka (1951–1952), Janina KopeĂ (1952–1969), Kazimiera Karst (1969–1986), mgr inĚź. Halina Pruchnik (1986–2009), a od 2009 – mgr BoĚźena DoszyÄšÂ; na Wydziale Nauk o ĚżywnoÄšÂci – inĚź. Lili Piskorska (1977–1995), a od 1995 r. mgr inĚź. GraĚźyna Sosicka; na Wydziale Rolniczym (obecnie Przyrodniczo-Technologicznym) – Ewa ChoĚźko (1945–1946), Józefa Pietruszko (1946–1953), Leon Lewczuk (1953–1968), Ludwika PetryÄšÂska (1969–1983), inĚź. Helena Zawadzka (1983–1989), mgr GraĚźyna Duraj-Staniewska (1990–2008), a od 2008 – mgr Anna Puzio.
Na Uczelni dziaÄšÂajĂ jednostki organizacyjne administracji:
1. Archiwum – kierownik BoĚźena Majer,
2. Biuro do spraw Rolniczych ZakÄšÂadów DoÄšÂwiadczalnych i ZarzĂ dzania NieruchomoÄšÂciami – dyrektor mgr inĚź. Zbigniew Rogula (Biuro powstaÄšÂo w 2010 r. w miejsce samodzielnego stanowiska ds. RZD),
3. Biuro Informacji i Promocji Uczelni – dyrektor mgr Maria Wanke-Jerie,
4. Biuro Organizacyjno-Prawne ( w 2010 r. przeksztaÄšÂcone z Biura Prawnego) – Biurem kieruje radca prawny mgr Marianna StaÄšÂowska-Bryl,
5. Biuro Projektów i Funduszy Unii Europejskiej – dyrektor mgr inĚź. BartÄšÂomiej WojdyÄšÂo (Biuro powstaÄšÂo w celu pomocy w przygotowywaniu i realizacji projektów wspóÄšÂfinansowanych ze ÄšÂrodków Unii Europejskiej, w roku 2007, po przeksztaÄšÂceniu DziaÄšÂu Innowacji WdroĚźeĚ i Promocji Absolwentów),
6. Biuro Rzecznika Patentowego (powstaÄšÂo w 2010 r.) – rzecznik patentowy mgr inĚź. 6. StanisÄšÂaw MĂ czka
7. Biuro ZamówieĚ Publicznych i Umów – powstaÄšÂo w roku 2000 w celu prowadzenia spraw zwiĂ zanych z udzielaniem zamówieĚ publicznych przez UczelniĂ (w latach 2000–2006 kierownikiem byÄšÂa Krystyna Kaczorowska), od 2006 r. Biurem kieruje mgr Marcin Makowski,
8. DziaĚ Aparatury i Pomocy Dydaktycznych – kierownikiem do czerwca 2011 r. byĚ mgr 8. inĚź. WÄšÂadysÄšÂaw SzydeÄšÂko, a od lipca 2011 r. DziaÄšÂem kieruje mgr inĚź. Ryszard Graf,
9. DziaĚ Gospodarczy – kierownik mgr Anna Kutnik (do 2009 r. DziaÄšÂem kierowaÄšÂa mgr Jadwiga GÄšÂogowska),
10. DziaĚ Inwentaryzacji – kierownik mgr Jolanta ZiĂÂtek
11.DziaĚ Kadr i Spraw Socjalnych – dyrektor mgr Anna DziĂÂcioÄšÂ-Solecka
12. DziaĚ Konserwacji i Napraw – kierownik dr inĚź. Maciej Charkiewicz
13. DziaĚ Nauki – kierownik mgr Teresa Orlewska
14. DziaĚ Organizacji Studiów – kierownik MaÄšÂgorzata Faron
15. DziaĚ Spraw Studenckich – dyrektor mgr Kazimiera AnioÄšÂ
16. DziaĚ Techniczny – kierownik mgr inĚź. Ryszard Budzowski
17. DziaĚ Transportu – kierownik Bogdan Soldak
18. DziaĚ WspóÄšÂpracy z ZagranicĂ – kierownik mgr Halina WilczyÄšÂska
19. Inspektorat BezpieczeÄšÂstwa i Higieny Pracy – kierownik mgr inĚź. Urszula Roszyk
20. Kancelaria Ogólna
21. Kancelaria Rektora z rzecznikiem prasowym mgr MaÄšÂgorzatĂ Wanke-JakubowskĂ od 2010 r., wczeÄšÂniej byĚ to Sekretariat Rektora, którym kierowaÄšÂa Henryka Zychla
22. Kwestura:
a) DziaĚ KsiĂÂgowoÄšÂci Finansowej – kierownik mgr Wioletta FaÄšÂowska,
b) DziaĚ KsiĂÂgowoÄšÂci MateriaÄšÂowej – kierownik Zofia Karpowicz,
c) DziaĚ KsiĂÂgowoÄšÂci Ogólnej – kierownik Wanda Gregorczyk
d) DziaĚ PÄšÂac i ÄšÂwiadczeĚ SpoÄšÂecznych – kierownik Urszula Kubicka
23. Samodzielna Sekcja ds. Innowacji i Promocji Absolwentów – kierownik mgr inĚź. Kazimierz GidziÄšÂski (sekcja zostaÄšÂa utworzona w roku 2007, po przeksztaÄšÂceniu DziaÄšÂu Innowacji WdroĚźeĚ i Promocji Absolwentów),
24. Samodzielna Sekcja Nadzoru Technicznego
25. Samodzielna Sekcja Zaopatrzenia i Gospodarki MateriaÄšÂowej – kierownik Zbigniew Podolski,
26. ZespóĚ ds. Likwidacji
27. ZespóĚ ds. Obronnych – kierownik mgr StanisÄšÂaw Powalski
28. Kancelaria Tajna – kierownik Jolanta Sójka
29. Administrator BezpieczeÄšÂstwa Informacji – Jolanta Sójka (do 2010 r. mgr Ewa Majchrowska),
30. Arboretum – mgr inĚź. Maria Krupska
31. Centrum KsztaÄšÂcenia Ustawicznego – kierownik dr inĚź. Anna OgÄšÂy
32. Centrum Sieci Komputerowych – dyrektor mgr Piotr WÄšÂadysÄšÂaw Sawicki
33. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego – dyrektor dr Ewa Jaworska
FunkcjonujĂ równieĚź nastĂÂpujĂ ce samodzielne stanowiska:
- ds. Analiz Ekonomicznych – mgr Joanna Bednarz (od roku 2000, poprzednio na stanowisku tym pracowaÄšÂa inĚź. Krystyna Borkowska),
- ds. Monitoringu i Ewaluacji – mgr Dagmara Kaleta (stanowisko powstaÄšÂo w roku ),
- ds. Ochrony PrzeciwpoĚźarowej – mgr Jan Bedorf (do roku 2007 – Walenty Kubrak),
- GÄšÂówny Energetyk – mgr inĚź. Jerzy Lewko (od 2010 r., poprzednio inĚź. MichaĚ Hryckiewicz),
- Audytor WewnĂÂtrzny – mgr ElĚźbieta ÄšÂokuciejewska (od roku 2003)
- Samodzielne stanowisko ds. Funduszy Unii Europejskiej – powstaÄšÂo w roku 2000 w celu koordynowania wszelkich dziaÄšÂaĚ w zakresie spraw finansowo-ksiĂÂgowych realizowanych na Uczelni projektów finansowanych ze ÄšÂrodków Funduszy Unii Europejskiej (w tym funduszy strukturalnych i Programów Ramowych Inicjatyw Wspólnotowych).