Lata 90. przyniosÄšÂy wreszcie peÄšÂnĂ i rzeczywistĂ autonomiĂ Akademii Rolniczej we WrocÄšÂawiu. Wprowadzona na fali demokratycznych przemian ustawa o szkolnictwie wyĚźszym przywracaÄšÂa prawdziwĂ samorzĂ dnoÄšÂĂ wyĚźszym uczelniom. Nowym rektorem wybrany zostaĚ prof. Jerzy Kowalski, który piastowaĚ stanowisko przez dwie kadencje (1990–1996). 24 maja 1991 r. Senat uchwaliĚ nowy Statut Uczelni. Szybko jednak okazaÄšÂo siĂÂ, Ěźe nowa rzeczywistoÄšÂĂ ekonomiczna stawia przed niĂ zupeÄšÂnie nowe zadania i koniecznoÄšÂĂ dostosowania siĂ do zmienionych warunków. PoczĂ tek tej dekady byĚ zatem trudnym czasem dla Akademii Rolniczej i wymusiĚ koniecznoÄšÂĂ gÄšÂĂÂbokich zmian w strukturze administracyjnej i socjalnej oraz gospodarce finansowej. NiezbĂÂdne byÄšÂy oszczĂÂdnoÄšÂci i ciĂÂcia, zaĚ ĚÂrodki pieniĂÂĚźne przeznaczone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wystarczaÄšÂy z trudem na dziaÄšÂalnoÄšÂĂ dydaktycznĂ , stawiajĂ c przed wÄšÂadzami Uczelni nieÄšÂatwe zadanie utrzymania jej dorobku i majĂ tku94. NieÄšÂatwa sytuacja materialna wymusiÄšÂa zmniejszenie liczby pracowników, przede wszystkim personelu technicznego, o 25%. Nie najlepsze pÄšÂace spowodowaÄšÂy takĚźe odpÄšÂyw czĂÂÄšÂci kadry naukowej95.
Sytuacja Uczelni poprawiÄšÂa siĂ wyraÄšĹnie w czasie dwóch kadencji rektorskich prof. Tadeusza Szulca (1996–2002). W tym czasie udaÄšÂo siĂ unowoczeÄšÂniĂ bazĂ naukowo- -badawczĂ na Uczelni i zakÄšÂadach doÄšÂwiadczalnych. Zainicjowano tworzenie nowych kierunków studiów i zamiejscowych oÄšÂrodków ksztaÄšÂcenia w czterech województwach makroregionu96. Utworzono takĚźe stypendium naukowe im. StanisÄšÂawa ToÄšÂpy przeznaczone dla mÄšÂodych pracowników naukowych i studentów z krajów byÄšÂego ZSRR, a takĚźe FundacjĂ na rzecz Edukacji i Doradztwa Rolniczego oraz Gospodarki Przestrzennej FUNDAR, Centrum KsztaÄšÂcenia Ustawicznego oraz OÄšÂrodek BadaĚ Dendrologicznych – Arboretum.
WedÄšÂug stanu na 31 grudnia 2000 r w Akademii Rolniczej zatrudnionych byÄšÂo okoÄšÂo 1 400 pracowników, z czego poÄšÂowĂ stanowili nauczyciele akademiccy, wÄšÂród nich ponad 160 profesorów i doktorów habilitowanych97.
Lata 90. przyniosÄšÂy takĚźe podpisanie nowych umów o wspóÄšÂpracy m.in. z AkademiĂ Medycyny Weterynaryjnej we Lwowie, Uniwersytetem Weterynarii i Farmacji w Brnie, Badawczym Instytutem Górnictwa i Metalurgii w Changsha w Chinach, Instytutem ÄšÂĂ k i Pastwisk i Gospodarki Górskiej w BaÄšÂskiej Bystrzycy, Uniwersytetem Biologii Stosowanej w Moskwie, uniwersytetami w Atenach, Bari, Fredericksbergu, Gandawie, Giessen, Granadzie, Leridzie, Stuttgarcie, Uppsali, Czeskich Budziejowicach oraz Uniwersytetem Medycyny Weterynaryjnej w Wiedniu. Realizowano takĚźe 9 projektów w ramach programu TEMPUS. Na poczĂ tku lat 90. nastĂ piÄšÂo natomiast ograni- czenie wspóÄšÂpracy w ramach umów zawartych w latach 1988– 1990 z uczelniami radzieckimi. W 2000 r. Akademia Rolnicza wspóÄšÂpracowaÄšÂa z 30 uniwersytetami na ÄšÂwiecie w ramach umów dwustronnych, w tym z 16 w krajach Unii Europejskiej98.
W tym czasie, kaĚźdego roku Uczelnia realizowaÄšÂa okoÄšÂo 90 projektów badawczych oraz prawie sto umów na zlecenie róĚźnych jednostek gospodarczych. Wyniki prowadzonych badaĚ ukazywaÄšÂy siĂ corocznie w blisko 1 500 publikacjach, w tym 1/5 stanowiÄšÂy artykuÄšÂy zamieszczane w periodykach zagranicznych. O renomie AR ÄšÂwiadczy fakt, Ěźe jest ona organizatorem krajowych i miĂÂdzynarodowych kongresów i konferencji (41 w 2000 r.), zaĚ wielu jej pracowników naleĚźy do organizacji naukowych skupiajĂ cych czÄšÂonków z caÄšÂego ÄšÂwiata.
W 1995 r. ÄšÂrodowisko akademickie obchodziÄšÂo 50. rocznicĂ dziaÄšÂalnoÄšÂci naukowej i dydaktycznej w powojennym WrocÄšÂawiu. W Akademii Rolniczej byÄšÂy wówczas zatrudnione 1 472 osoby, w tym 640 nauczycieli akademickich (114 profesorów). Uczelnia liczyÄšÂa 5 189 studentów i 20 wolnych sÄšÂuchaczy. W 1995 r. podjĂÂto decyzjĂ o przywróceniu egzaminów wstĂÂpnych na studia, kontynuowano równieĚź reformĂ programów i planów studiów polegajĂ cĂ na przeniesieniu czĂÂÄšÂci przedmiotów podstawowych na studia magisterskie. Reformy byÄšÂy wskazane, gdyĚź w tym czasie zaczĂÂÄšÂa powstawaĂ sieĂ wyĚźszych szkóĚ zawodowych, które mogÄšÂy stanowiĂ konkurencjĂ dla szkóĚ publicznych.
Pomimo trudnoÄšÂci finansowych Uczelni stale zwiĂÂkszano liczbĂ przyjmowanych studentów, a takĚźe uruchamiano nowe studia podyplomowe. Od 1991 r. zaznaczyĚ siĂ wzrost naboru na studia. NiewĂ tpliwie, byÄšÂo to takĚźe zwiĂ zane z wprowadzeniem rok póÄšĹniej systemu rekrutacji bez egzaminów wstĂÂpnych, opartego na konkursie ÄšÂwiadectw i rozmowie kwalifikacyjnej. NiekorzystnĂ stronĂ tego zjawiska byĚ duĚźy odsiew studentów na I roku (np. aĚź 62% na kierunku mechanizacja rolnictwa, na innych kierunkach ta liczba przekroczyÄšÂa 20%).
W czasie trwania kadencji rektora T. Szulca moĚźna zobserwowaĂ takĚźe dynamiczny wzrost liczby studentów stacjonarnych i zaocznych, zwiĂÂkszajĂ cy siĂ w latach 1996–2002 prawie dwukrotnie – z 6 770 do 1 0174 osób. TowarzyszyÄšÂo temu jednak niekorzystne zjawisko zmniejszenia poziomu dotacji przyznawanej przez resort na jednego studenta. JednoczeÄšÂnie, w ciĂ gu dekady, do 2002 r. liczba nauczycieli akademickich zmniejszyÄšÂa siĂ o ponad 10 proc. UtrudniaÄšÂo to moĚźliwoÄšÂci dobrego ksztaÄšÂcenia, jednak kierownictwo Uczelni podjĂÂÄšÂo dziaÄšÂania majĂ ce na celu zniwelowanie tych ujemnych skutków. Najlepszy przykÄšÂad stanowi przynanie przez KomisjĂ AkredytacyjnĂ Unii Europejskiej akredytacji dla kierunku weterynaria. PozostaÄšÂe osiem kierunków studiów, realizowanych w peÄšÂnym cyklu przez UczelniĂÂ, zostaÄšÂo pozytywnie ocenionych przez KomisjĂ AkredytacyjnĂ , powoÄšÂanĂ przez KonferencjĂ Rektorów Uczelni Rolniczych. Od paÄšĹdziernika 1999 r. na Akademii Rolniczej wprowadzono takĚźe zajĂÂcia w jĂÂzyku angielskim na kierunku weterynaria i, wraz z Brandenburskim Uniwersytetem Technicznym w Cottbus, miĂÂdzynarodowe studia w zakresie zarzĂ dzania ÄšÂrodowiskiem.
DziĂÂki wprowadzeniu od roku akademickiego 1995/1996 systemu punktów kredytowych zwiĂÂkszaÄšÂa siĂ z kaĚźdym rokiem równieĚź liczba studentów i doktorantów kontynuujĂ cych czĂÂÄšÂĂ studiów na renomowanych uniwersytetach europejskich w ramach programów TEMPUS, Socrates/Erasmus, Leonardo da Vinci i innych99.
W 1994 r. wznowiono takĚźe studia doktoranckie na wydziaÄšÂach: Melioracji i InĚźynierii ÄšÂrodowiska, Rolniczym i Zootechnicznym, a rok póÄšĹniej Medycyny Weterynaryjnej i Technologii ĚżywnoÄšÂci. W ciĂ gu trzech lat przyjĂÂto 108 osób, a w roku 2000 byÄšÂo ich juĚź 216100.
Nowym elementem ksztaÄšÂcenia byÄšÂo uruchomienie nauczania poza WrocÄšÂawiem. W paÄšĹdzierniku 1994 r. otwarto oÄšÂrodek w Nysie. Rok póÄšĹniej otwarto studia zawodowe na kierunku inĚźynieria ÄšÂrodowiska w Chróstniku. W 1998 r. kierunki rolnictwo i zootechnika powstaÄšÂy w Lututowie, zaĚ technologia ĚźywnoÄšÂci w WojsÄšÂawicach. W paÄšĹdzierniku utworzono zamiejscowy punkt ksztaÄšÂcenia w BoĚźkowie z kierunkiem marketing. Od 2000 r. studia rolnicze prowadzone sĂ równieĚź w Szprotawie i Biedrzychowicach, a rok póÄšĹniej kierunek technika rolnicza i leÄšÂna uruchomiono w GÄšÂubczycach (woj. opolskie).
Demokratyzacja Uczelni od lat 90. umoĚźliwiÄšÂa takĚźe dziaÄšÂanie autentycznego samorzĂ du studenckiego. Jego przedstawiciele uczestniczĂ w pracach komisji uczelnianych i wydziaÄšÂowych, biorĂ udziaĚ w obradach Senatu, prowadzĂ dziaÄšÂalnoÄšÂĂ informacyjnĂ i interwencyjnĂ oraz opiniujĂ wnioski zwiĂ zane ze studentami. PodjĂÂto równieĚź wspóÄšÂpracĂ z MiĂÂdzynarodowym Stowarzyszeniem Studentów Rolnictwa oraz przygotowano nowy regulamin studiów.
WaĚźnym elementem w gospodarce rynkowej staÄšÂa siĂ prawidÄšÂowa promocja Uczelni. W 1992 r. rozpoczĂÂto wydawanie miesiĂÂcznika „GÄšÂos Uczelni”, zaĚ od 1996 r. dziaÄšÂa Biuro Informacji i Promocji Absolwentów.
Nowa sytuacja ekonomiczna lat 90. wymusiÄšÂa natomiast sprzedaĚź, dzierĚźawĂ oraz restrukturyzacjĂ Rolniczych ZakÄšÂadów DoÄšÂwiadczalnych. Spora czĂÂÄšÂĂ rolniczych zakÄšÂadów okazaÄšÂa siĂ niepotrzebna do prowadzenia badaÄšÂ, gdyĚź nie tylko nie przynosiÄšÂa dochodu, ale rodziÄšÂa straty. Pod koniec wieku Uczelnia posiadaÄšÂa RZD PawÄšÂowice, Magnice, Pruszowice, Szczodre, ÄšÂosice, KamieÄšÂ, Piecowice, Samotwór oraz Sudecki RZD w Radomierzu i StacjĂ Badawczo-DydaktycznĂ Katedry Ogrodnictwa w Piastowie. UlegÄšÂy one jednak istotnym przeobraĚźeniom. Z piĂÂciu jednostek organizacyjnych obecnie funkcjonuje tylko RZD PawÄšÂowice, obejmujĂ ce takĚźe gospodarstwo w Swojcu, pozostaÄšÂe zakÄšÂady zostaÄšÂy przemienione na stacje badawcze, wydzierĚźawione, a w jednym zakÄšÂadzie utworzono spóÄšÂkĂ pracowniczĂ . Sprzedano m.in. wiĂÂkszoÄšÂĂ mieszkaĚ zakÄšÂadowych i nieprzydatne obiekty produkcyjne, paÄšÂace oraz czĂÂÄšÂĂ dziaÄšÂek budowlanych. Nowe i modernizowane obiekty w zakÄšÂadach doÄšÂwiadczalnych tworzĂ nowoczesnĂ bazĂ dydaktyczno-badawczĂ .
Trudna sytuacja finansowa nie przerwaÄšÂa w latach 90. modernizacji Uczelni, która z wÄšÂasnych ÄšÂrodków wybudowaÄšÂa chÄšÂodniĂ dla Katedry Anatomii ZwierzĂ t. PowoÄšÂano równieĚź Uczelniane Laboratorium Analityczne, dysponujĂ ce nowoczesnĂ aparaturĂ pomiarowĂ . Ostatnie lata XX w. to takĚźe oddanie do uĚźytku wiwarium dla zwierzĂ t doÄšÂwiadczalnych WydziaÄšÂu Medycyny Weterynaryjnej, szklarni doÄšÂwiadczalnych, nowoczesnej fermy krów mlecznych, zakoÄšÂczenie budowy obiektów dla WydziaÄšÂu Biologii i Hodowli ZwierzĂ t, nowej hali wegetacyjnej oraz nowych magazynów dla Biblioteki GÄšÂównej.
Podczas powodzi w 1997 r., okreÄšÂlanej jako powódĚŠstulecia, zniszczeniu ulegÄšÂy liczne obiekty i budynki uczelni, ponadto caÄšÂkowicie zalane zostaÄšÂy doÄšÂwiadczalne pola uprawne w Swojcu. Straty poniesione przez UczelniĂ oszacowano na 1 873 140 zÄšÂ. Mimo tych tragicznych wydarzeĚ Uczelnia szybko powracaÄšÂa do swojej ÄšÂwietnoÄšÂci. Zmodernizowano praktycznie wszystkie sale wykÄšÂadowe Uczelni. W 1996 r. otwarto takĚźe nowoczesny oÄšÂrodek sportowy. W 2000 r. zakoÄšÂczono budowĂ obiektu dydaktyczno-naukowego dla WydziaÄšÂu Nauk o ĚżywnoÄšÂci. Dwa lata póÄšĹniej oddano do uĚźytku nowe inwestycje – laboratorium technologii geodezyjnych dla WydziaÄšÂu InĚźynierii KsztaÄšÂtowania ÄšÂrodowiska i Geodezji, pracowniĂ komputerowĂ dla WydziaÄšÂu Nauk o ĚżywnoÄšÂci. W okresie kadencji rektorskiej prof. T. Szulca podjĂÂto równieĚź istotne decyzje dotyczĂ ce budowy kompleksu obiektów WydziaÄšÂu Biologii i Hodowli ZwierzĂ t oraz Centrum Dydaktyczno-Naukowego przy pl. Grunwaldzkim, które oddano do uĚźytku w 2005 r. a takĚźe krytej pÄšÂywalni na Biskupinie otwartej w 2006 r.
W okresie kadencji rektorskiej prof. MichaÄšÂa Mazurkiewicza (2002–2008) i kolejnej – prof. Romana KoÄšÂacza (od 2008 r.) nastĂ piĚ dalszy planowy i harmonijny rozwój Uczelni. JednoczeÄšÂnie dostrzec moĚźna wzmocnienie jej pozycji i prestiĚźu. Porozumienie zawarte miĂÂdzy uczelniami rolniczymi (Program MostAR) umoĚźliwiÄšÂo studentom Akademii Rolniczej realizacjĂ czĂÂÄšÂci studiów w wybranej innej Uczelni tego typu w Polsce. Ogromnym wyróĚźnieniem dla Akademii Rolniczej byÄšÂo uzyskanie w marcu 2004 r. ECTS Label, przyznawanego uczelniom przez KomisjĂ EuropejskĂ , jako jednej z dziesiĂÂciu w Europie i jedynej w Polsce. Owocnie rozwijaÄšÂa siĂ teĚź wspóÄšÂpraca z gospodarkĂ i makroregionem poÄšÂudniowo-zachodniej Polski. W 2005 r. utworzono wraz z innymi partnerami DolnoÄšÂlĂ skie Centrum Zaawansowanych Technologii.