Page 25 - DZIEJE UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
P. 25

24                    DZIEJE UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU








                                       prosektoryjnymi, naukę o produkcji zwierząt oraz teorię kucia kopyt i racic z ćwiczeniami
                                       w kuźni, półrocze drugie – anatomię z uwzględnieniem topografii i chirurgii, chemię orga-
                                       niczną z uwzględnieniem chemii fizjologicznej i patologicznej, produkcję zwierząt, botanikę
                                       i ćwiczenia w kuźni oraz w prosektorium, półrocze trzecie – ćwiczenia anatomiczne, fizjolo-
                                       gię z ćwiczeniami histologicznymi, farmakognozję, farmakologię i katagrafologię, patologię
                                       ogólną i anatomię patologiczną, ćwiczenia w kuźni oraz obowiązek codziennego uczęszczania
                                       studentów na sekcje patologiczne i kliniki, półrocze czwarte – anatomię patologiczną, fizjolo-
                                       gię z ćwiczeniami histologicznymi, akuszerię zwierzęcą, naukę o narzędziach i opatrunkach
            Studencka książeczka frekwencyjna
            (index) z czasów C.K. Akademii   chirurgicznych, ćwiczenia w pracowni chemicznej i w kuźni oraz obowiązek uczęszczania stu-
            Weterynarii (1898–1922)                           dentów na sekcje patologiczne i kliniki, półrocze piąte – patologię
                                                              i terapię szczegółową, chirurgię weterynaryjną, naukę o operacjach,
                                                              naukę o chorobach zaraźliwych, naukę o oględzinach bydła i mięsa,
                                                              ćwiczenia w kuźni oraz klinikę wewnętrzną i klinikę chirurgiczną,
                                                              półrocze szóste i ostatnie – patologię i terapię szczegółową, chirur-
                                                              gię weterynaryjną, naukę o operacjach, weterynarię sądową, his torię
                                                              i literaturę weterynarii, ćwiczenia w kuźni oraz klinikę wewnętrz-
                                                              ną i klinikę chirurgiczną. Ponadto studenci II i III roku studiów
                                                              mieli obowiązek uczęszczać na wizyty popołudniowe w klinikach,
                                                              a studenci III roku odbywać także kuratorstwa.
                                                                    Przedstawiony program studiów, obejmujący obok przed-
                                                              miotów zawodowych także niezbędne dla akademickiego wy-
                                                              kształcenia przedmioty ogólnoprzyrodnicze, świadczy dobitnie
                                                              o tym, że uczelnię lwowską od zarania jej działalności postawiono
                                                              na poziomie studiów wyższych. Przy układaniu tego programu
                                                              wykorzystano bowiem pełne doświadczenie w tej dziedzinie szkół:
                                                              wileńskiej z lat 1823–1842 i warszawskiej z lat 1840–1873, a także
                                                              starano się w pełni dostosować poziom nauczania zawodu w szkole
                                                              lwowskiej do przeciętnego poziomu nauczania weterynaryjnego
                                                              w szkołach innych państw europejskich. Swoim absolwentom
                                                              szkoła wydawała dyplomy w języku polskim i łacińskim z tytułem
                                                              lekarza weterynaryjnego – medicus veterinarius. Kandydaci do za-
                                                              wodu, którym przyznano tytuł lekarza weterynaryjnego, składali
                                                              przyrzeczenie lekarskie według następującej formuły: Przyrzekasz
                                                              Pan, że w wykonywaniu obowiązków swego powołania postępować
                                                              będziesz sumiennie i gorliwie, przestrzegać będziesz czci swego sta-
                                                              nu i wpływać w miarę sił na postęp wiadomości weterynaryjnych
                                                              i że wszystkie obowiązki, które prawo i rozporządzenia przepisują
                                                              odnośnie do wykonywania powinności powołania Pańskiego, ściśle
                                                              i sumiennie spełniać będziesz [8–10, 13].
                                                                    Mimo charakteru Uczelni szkoła lwowska pozostająca do
                                                              1908 r. w symbiozie ze Szkołą Kucia Koni nie posiadała jeszcze
                                                              w owych czasach praw szkół wyższych i z tego powodu nie zado-
                                                              walała ani personelu nauczającego, ani stanu weterynaryjnego, które
                                                              zdecydowanie dążyły do podniesienia studiów weterynaryjnych do
                                                              pełnego poziomu szkół wyższych i do uzyskania przez nie pełnych
                                                              upraw nień szkół akademickich. Cel ten w części osiągnięto do-
                                                              piero 31 grudnia 1896 r., kiedy to po długich staraniach, którym
                                                              przewodzili Józef Szpilman – ówczesny dyrektor szkoły i profe-
                                                              sor szczegółowej patologii i terapii zwierząt oraz Henryk Kadyi







        Księga1 DZIEJE UP.indb   24                                                                                     2012-02-01   13:22:10
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30