Page 16 - DZIEJE UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
P. 16

Nasze korzenie                                                 15








                    nawozowych – prof. W. Lubomęskiego, działalność stacji oceny nasion opisaną przez prof. Emila
                    Godlewskiego oraz prace Z. Kagana i P. Manasterskiego. Tom II z 1889 r. prezentował pięć prac
                    o badaniach rolniczych oraz projekt zmeliorowania pól i łąk w Dublanach, który w przyszłości
                    został zrealizowany, tom III z 1894 r. – dziesięć artykułów, między innymi prof. K. Szulca
                    o badaniach klimatycznych oraz kompletny wykaz prac opublikowanych od 1890 r. w in-
                    nych wydawnictwach. Tom czwarty – wydany już przez Akademię Rolniczą w 1904 r.
                    – przedstawiał kronikę szkoły z lat 1896–1904 i pogłębioną analizę wykorzystania uczel-
                    nianego gospodarstwa. Opracował ją prof. Juliusz Frommel – dyrektor od 1892 r. po prof.
                    W. Lubomęskim, odwołanym wskutek wykrycia działalności pro socjalistycznej uczniów.
                          Prowadzone od 1872 r. wykłady z technologii rolnej prof. Romana Wawnikiewicza
                    były podstawą zorganizowania od 1881 r. trzymiesięcznych, a od 1891 r. sześciomiesięcznych
                    kursów gorzelniczych. Przekształcono je w Krajową Przyuczelnianą Szkołę Gorzelniczą, po
                    wybudowaniu w 1892 r. budynku gorzelni ze stacją doświadczalną przemysłu fermentacyj-
                    nego. Również w tym samym roku prowadzono w Dublanach kurs kształcący kontrolerów
                    skarbowych. Zapoczątkowane wraz z utworzeniem Szkoły Gospodarstwa Wiejskiego zbiory
                    biblioteczne w latach1894/1895 liczyły 3 534 pozycji – od starodruków pisanych w języku
                    łacińskim do ówczesnej, najnowszej literatury europejskiej.
                          Z tego krótkiego przeglądu widać wyraźnie, że istniały wszelkie przesłanki do ubie-
                    gania się Krajowej Wyższej Szkoły Rolniczej o awans.


                                                 AKADEMIA ROLNICZA


                          W czerwcu 1901 r. Sejm Galicyjski podjął starania o nadanie dublańskiej Uczelni
                    rangi Akademii Rolniczej. W lipcu uchwalono jej statut i skierowano petycję do Wiednia –
                    do ministra rolnictwa, który decyzją z dnia 20 listopada 1901 r. wyraził na to zgodę. Jednak
                    absolwenci uzyskiwali tylko tytuł agronoma albo leśnika, zaś stopień doktora – wyłącznie
                    w zagranicznych uczelniach. Zadaniem Akademii według tego statutu było oprócz kształ-
                    cenia przyszłych właścicieli, dzierżawców, administratorów majątków i drobnych posiadaczy
                    ziemskich przygotowanie absolwentów do pracy naukowej. Trzyletni plan studiów zawierał
                    przedmioty podstawowe, specjalistyczne i pomocnicze. Wykłady uzupełniał materiał demon-
                    stracyjny, ćwiczenia laboratoryjne, zajęcia praktyczne w uczelnianym folwarku oraz wyjazdy
                    do wzorowych gospodarstw rolnych, młynów, mleczarni, piekarni, niektórych fabryk, na
                    targi i wystawy.
                          Początkowo podjęcie studiów zależało od wyniku egzaminów wstępnych, a od roku
                    1919 – wzorem uniwersytetów – podstawą było świadectwo maturalne. Liczba przyjmowa-
                    nych studentów, wynosząca w Wyższej Szkole Rolniczej około dwudziestu rocznie, wzrosła
                    na Akademii do 40–50.
                          W Akademii działało dziesięć katedr kierowanych przez wybitnych profesorów.
                    Byli to: Seweryn Krzemieniewski (Botanika Ogólna z Fizjologią Roślin), Kazimierz Kling
                    (Chemia Ogólna), Kazimierz Miczyński (Uprawa Roli i Roślin oraz Hodowla Roślin),
                    zarazem dyrektor Akademii Rolniczej, zmarły w 1918 r., Bronisław Niklewski (Chemia
                    Rolna i Gleboznawstwo), Karol Malsburg i Karol Różycki (Hodowla Zwierząt), Adolf
                    Joszt (Technologia Rolna), Kazimierz Ajdukiewicz (Inżynieria Wiejska), Zbigniew Pazdro
                    (Ekonomia Społeczna) oraz Stefan Pawlik (Administracja i Organizacja Gospodarstw Rol-
                    nych), dyrektor Akademii w 1919 r. Oprócz zajęć prowadzonych przez katedry działały przy
                    nich „docentury” miernictwa, meteorologii i klimatologii, melioracji, geometrii wykreślnej,
                    ogrodnictwa, pszczelnictwa, rybactwa, weterynarii. Wykładowcami byli również pracownicy
                    innych lwowskich uczelni – m.in. prof. Stanisław Królikowski z Akademii Medycyny Wete-







        Księga1 DZIEJE UP.indb   15                                                                                     2012-02-01   13:22:08
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21