Page 410 - DZIEJE UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
P. 410

Profesorowie, docenci i doktorzy habilitowani                                         409








                    pracując równocześnie jako geodeta u mierniczych przysię-    Zmarł we Wrocławiu 28 września 1980 r. i pocho-
                    głych w Ojcowie, Kosowie Huculskim, wreszcie – w ma-   wany został w Alei AK na cmentarzu Św. Rodziny.
                    gistracie m. Lwowa. Jeszcze przed zakończeniem studiów,
                    w roku 1933, został asystentem w II Katedrze Miernictwa
                    Politechniki Lwowskiej u prof. Wojtana. W roku 1934
                    uzyskał, z wynikiem bardzo dobrym, akademicki stopień
                    inżyniera mierniczego. Na Politechnice pracował do roku
                    1935. Później rozpoczął samodzielną pracę geodety jako re-
                                                                                                 Włodzimierz
                    ferent techniczny Izby Skarbowej w Krakowie. Wykonywał
                    szereg oryginalnych prac: koncepcje rozwiązań sieci trian-                   Białczyk
                    gulacyjnych i poligonowych od projektu poprzez pomiar
                    i wyrównanie (Grybów, Kosów Huculski, Sanok, Spisz). Od
                    1938 r. pracował w Izbie Skarbowej Lwowa na stanowisku
                    referenta technicznego, skąd w styczniu 1939 r., wraz z ro-
                    dziną, przeniósł się do Wilna. Został inspektorem mierni-
                    czym w Wojewódzkiej Komisji Klasyfikacyjnej. Prowadził        Urodził się 3 marca 1949 r. w Świebodzicach. Szko-
                    kursy zawodowe, reorganizował szereg prac Wydziału,    łę podstawową oraz liceum ogólnokształcące ukończył
                    entuzjazmował się zastosowaniami fotogrametrii przy    w Sycowie. W 1969 r. rozpoczął studia na Wydziale Me-
                    pomiarach Polesia. Wojnę spędził we Lwowie.            chanizacji Rolnictwa Wyższej Szkoły Rolniczej w Pradze
                          W latach 1940 i 1941 pracował jako główny geo-   (Czechosłowacja), na której dyplom mgr. inż. mechanizacji
                    deta w Ukrnieftegazstroju, nadzorując trasowanie gazo-  rolnictwa uzyskał w 1972 r. Bezpośrednio po ukończeniu
                    ciągu Lwów–Daszawa. W okresie 1942–1944 był geodetą    studiów rozpoczął pracę w Wyższej Szkole Rolniczej we
                    w biurze budowlanym inż. W. Śliwińskiego.              Wrocławiu w Instytucie Mechanizacji Rolnictwa.
                          Był aktywnym żołnierzem podziemia, pełniąc odpo-       Stopień doktora nauk rolniczych otrzymał w roku
                    wiedzialne funkcje w Armii Krajowej pod pseudonimem    1978 na Wydziale Rolniczym Akademii Rolniczej we
                    „Władysław”. W lipcu 1944 r. został starszym asystentem   Wrocławiu na podstawie rozprawy doktorskiej pt. „Wpływ
                    Politechniki Lwowskiej. Dalszych dwanaście lat spędził   parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych ciągnika
                    w Związku Radzieckim, na zesłaniu w Kazachstanie. Po   klasy 9,0 kN na pracę w warunkach górskich” (promotor
                    powrocie do Polski w roku 1956 rozpoczął pracę nauko-  – doc. dr hab. Jan Aleksandrowski). Stopień naukowy dok-
                    wo-dydaktyczną we Wrocławiu w Katedrze Miernictwa      tora habilitowanego w zakresie inżynierii rolniczej uzyskał
                    WSR. Mimo słabego zdrowia organizował z zapałem        w roku 1990 również na Wydziale Rolniczym AR we
                    komórkę do spraw współpracy z gospodarką narodową.     Wrocławiu po przedłożeniu rozprawy pt. „Badania przy-
                    W latach 1959–1960 był zastępcą organizatora Oddziału   czepności ciągnika kołowego na zadarnionym podłożu
                    Geodezji i Urządzeń Rolnych. Prowadził nieprzerwanie, aż   gleby łąkowej górskich użytków zielonych”. Tytuł profesora
                    do odejścia na emeryturę, wykłady dla studentów kierunku   nauk rolniczych uzyskał w roku 2001.
                    melioracja, podkreślając duże znaczenie geodezji dla wła-    Zainteresowania naukowe związane są z problema-
                    ściwego przygotowania zawodowego inżyniera melioracji   tyką eksploatacji sprzętu rolniczego w warunkach terenu
                    wodnych. Był doskonałym organizatorem i kierownikiem   górskiego i podgórskiego oraz problematyką generowania
                    Pracowni Geodezyjnej, dbającym o ścisłe powiązanie nauki   sił trakcyjnych w różnych podłożach odkształcalnych. Jest
                    z praktyką.                                            specjalistą z zakresu mechaniki układu „pojazd-podłoże”,
                          W roku 1962 uzyskał na podstawie pracy pt. „Mikro-  a obiektem jego zainteresowań są podłoża wykorzystywane
                    triangulacyjny łańcuch trójkątów jako osnowa geodezyjna   do celów rolniczych oraz gleby leśne. Jego dorobek nauko-
                    przy zdjęciach dolin rzek” stopień doktora nauk technicz-  wy obejmuje łącznie 233 pozycje, w tym 77 oryginalnych
                    nych. W roku 1967 został mianowany docentem i przez    prac twórczych, 102 inne prace naukowe i popularnonau-
                    dwa lata – do roku 1969 – pełnił obowiązki kierownika   kowe oraz 27 niepublikowanych opracowań związanych
                    Katedry Geodezji Wyższej.                              ze współuczestnictwem w badaniach realizowanych na
                          Był odznaczony Krzyżem Walecznych (za udział     zlecenie jednostek gospodarczych i placówek naukowych.
                    w I wojnie światowej), Medalem Wolności i Zwycięstwa   Jest autorem oryginalnego przewodnika multimedialnego
                    oraz Odznaką Grunwaldzką.                              do wykładów z przedmiotu pojazdy rolnicze przeznaczo-







        Księga1 DZIEJE UP.indb   409                                                                                    2012-02-01   13:28:03
   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415