Page 162 - DZIEJE UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
P. 162

Wy d z i a ł   I n ż y n i e r i i   K s z t a ł t o w a n i a   Ś r o d o w i s k a   i   G e o d e z j i  161








                          Z początkiem 2006 r. Katedra Geodezji i Fotogrametrii została przemianowana
                    na Instytut Geodezji i Geoinformatyki (dyrektor prof. dr hab. inż. Stefan Cacoń, zastępca
                    dyrektora dr hab. inż. Halina Klimczak). W strukturze Instytutu utworzono zakłady: Kar-
                    tografii, Fotogrametrii i Geoinformatyki (kierownik dr hab. inż. Halina Klimczak, prof.
                    nadzw.), Podstaw Geodezji (kierownik dr hab. inż. Andrzej Borkowski, prof. nadzw.), Geodezji
                    i Geodynamiki (kierownik prof. dr hab. inż. Stefan Cacoń). Kierownikiem stacji satelitarnej
                    „WROC” został dr hab. inż. Jarosław Bosy, prof. nadzw.
                          Od 1 września 2009 r. dyrektorem Instytutu Geodezji i Geoinformatyki jest dr hab.
                    inż. Andrzej Borkowski, prof. nadzw.
                          W Katedrze Geodezji i Fotogrametrii, a obecnym Instytucie Geodezji i Geoinforma-
                    tyki 35 pracowników obroniło rozprawy doktorskie. Siedem osób uzyskało stopień droktora
                    habilitowanego, w tym pięć w ostatnim dziesięcioleciu, dwie osoby uzyskały tytuł profesora
                    nauk technicznych.
                          W maju 2010 r. stan osobowy kadry Instytutu wynosił 25 pracowników naukowo-
                    -dydaktycznych, w tym: jeden profesor tytularny, pięciu ze stopniem doktora habilitowane-
                    go, jedenastu adiunktów ze stopniem doktora, trzech starszych wykładowców ze stopniem
                    doktora, pięciu asystentów.
                          Na stanowiskach inżynieryjno-technicznych zatrudnionych jest ośmiu pracowników.
                          W 60-letniej historii Katedry, obecnie Instytutu, wyodrębnić można dwa okresy
                    – pierwsze dziesięciolecie, gdy nieliczna kadra geodetów prowadziła zajęcia dydaktyczne
                    wyłącznie ze studentami melioracji wodnych i pięćdziesięciolecie, gdy Katedra stała się też
                    jednostką podstawową kształcenia studentów kierunku geodezyjnego. W ostatnich latach,
                    rozszerzona oferta dydaktyczna zreformowanych programów studiów na Uniwersytecie
                    Przyrodniczym zawiera elementy geodezji i kartografii, fotogrametrii i teledetekcji, systemów
                    informacji przestrzennej w programach kierunków budownictwa, inżynierii środowiska,
                    gospodarki przestrzennej, architektury krajobrazu, ochrony środowiska.
                          Intensyfikacja badań oraz dalszy rozwój naukowy pracowników w okresie ostatnich
                    20 lat mają związek z pozyskiwanymi środkami finansowymi na badania w ramach grantów
                    KBN oraz MNiSW. W tym okresie zrealizowano 44 projekty badawcze. Obejmowały one
                    zagadnienia kluczowe do rozwoju dyscypliny geodezja i kartografia.
                          Pracownicy Instytutu współpracują z zagranicznymi ośrodkami badawczymi i na-
                    ukowymi w Czechach, Niemczech, Kanadzie, Szwajcarii, RPA, Grecji, na Ukrainie, we
                    Włoszech i na Słowacji.
                          Tematyka badawcza Instytutu Geodezji i Geoinformatyki skupiona jest wokół
                    głównego problemu, jakim jest: monitoring zjawisk naturalnych, antropogenicznych
                    z wykorzystaniem technik satelitarnych, geodezyjnych i fotogrametrycznych oraz kartografii
                    i systemów geoinformatycznych.
                          W ramach tego zagadnienia, związanego z rozwojem dyscypliny naukowej geodezja
                    i kartografia oraz innych partnerskich dyscyplin nauk o Ziemi, wyróżnione są badawcze grupy
                    tematyczne: monitorowanie zmian w środowisku przyrodniczym i inżynierskim z wykorzy-
                    staniem technik satelitarnych, geodezyjnych i innych; wieloaspektowe modelowanie zjawisk
                    przestrzennych; optymalizacja technologii pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania
                    geodanych; budowa infrastruktury informacji przestrzennej.
                          Do grona profesorów, którzy położyli szczególne zasługi w dziele kształtowania nowych
                    kierunków badawczych i dydaktycznych w dziedzinie geodezji i kartografii, niewątpliwie
                    można zaliczyć prof. Romana Hlibowickiego – organizatora studiów geodezyjnych, autora
                    podstawowych podręczników i promotora prac doktorskich z zakresu geodezji oraz konty-
                    nuatorów tego dzieła prof. Ewę Krzywicką-Blum i prof. Stefana Caconia.









        Księga1 DZIEJE UP.indb   161                                                                                    2012-02-01   13:24:11
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167