Page 267 - DZIEJE UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
P. 267
266 DZIEJE UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
t hodowla roślin i doświadczalnictwo,
t chemia rolna i gleboznawstwo,
t limnologia i rybactwo,
t hodowla zwierząt,
t technologia i przetwórstwo rolnicze,
t ekonomika rolnicza.
Studia ogrodnicze obejmowały 5 specjalizacji.
W 1947 r. zapoczątkowano dyskusję nad organizacją i programami stu-
diów rolniczych w Polsce. Postulowano skrócenie okresu studiów zawodowych,
co miałoby przyśpieszyć uzupełnienie braków kadrowych w praktyce oraz zmia-
nę treści nauczania stosownie do zachodzących przemian społecznych i politycz-
nych w kraju. W roku akademickim 1949/1950 opracowano i wdrożono na I roku,
a na Wydziale Rolniczym również na II roku, koncepcję studiów dwustopniowych.
Pracownicy Katedry Fitopatologii Od drugiego roku obowiązywała specjalizacja. Studenci mogli wybrać kierunki: agronomiczny,
pierwsza z prawej siedzi S. Czaplińska,
obok niej A. Szumińska, pierwsza ogrodniczy, mechanizację rolnictwa oraz ochronę roślin.
z lewej stoi T. Toborek a obok niej W ramach I stopnia studiów trwających 3,5 roku obowiązywała 7-miesięczna,
prawdopodobnie H. Moroń kontrolowana praktyka zawodowa. Studia te kończyły
się zaliczeniem przedmiotów i egzaminem końcowym
z dyscyplin ustalonych programem studiów. Absolwenci
uzyskiwali dyplom inżyniera rolnika przygotowanego do
praktyki produkcyjnej. Istniała też możliwość kontynu-
owania studiów II stopnia. Studia II stopnia trwały łącznie
z praktyką 1,5 roku. Kończyły się przedłożeniem pracy ma-
gisterskiej i komisyjnym egzaminem. Absolwenci uzys kiwali
stopień magistra inżyniera rolnictwa.
Bardziej uzdolnieni, a zwłaszcza mający predyspozycje
do pracy naukowo-badawczej, przyjmowani byli do pracy na
uczelni lub w instytutach naukowych. Podczas reorganizacji
studiów rolniczych wiele uwagi poświęcono sprawności
nauczania. Wprowadzono również nowe przedmioty: eko-
nomię społeczną, ekonomię polityczną, zagadnienia Polski
współczesnej i języki obce (rosyjski, angielski, francuski,
niemiecki).
Kadra dydaktyczno-naukowa wykazywała duże zaan-
gażowanie w doskonalenie warunków nauczania i podno-
Profesor Bolesław Świętochowski w Chinach
szenie jego poziomu. Ukazały się podręczniki i skrypty
uznanych profesorów: B. Świętochowskiego, T. Tomaszew-
skiego, S. Baca, W. Tymrakiewicza, S. Tołpy, Z. Golonki,
T. Konopińskiego, M. Stangenberga.
Braki w pomocach dydaktycznych uzupełniane były
przez samych studentów prowadzących notatki z wykła-
dów, które powielano i rozpowszechniano wśród koleżanek
i kolegów.
Równolegle z działalnością dydaktyczną wzrastała
aktywność naukowa. Od 1947 r. zaczęły ukazywać się
coraz liczniejsze publikacje naukowe i popularnonaukowe
informujące o specyfice warunków przyrodniczych Dolne-
go Śląska. Wskazywały one na konieczność dostosowania
produkcji roślinnej i zwierzęcej do tych warunków.
Księga1 DZIEJE UP.indb 266 2012-02-01 13:25:44